Hoe de juiste CRM-software voor catering u helpt nieuwe gasten aan te trekken en hen op de lange termijn vaste klanten te maken.
Digitalisering is alomtegenwoordig. De megatrend heeft een diepgaande impact op bedrijven in verschillende sectoren. Dit geldt ook voor de horeca. Vooral in servicegerichte branches zoals de horeca spelen CRM-systemen een belangrijke rol in het verloop van de digitalisering. De taak van een CRM-software is om alle klantrelatieprocessen van een bedrijf digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze processen vervolgens worden beheerd, geoptimaliseerd en geautomatiseerd. Hieronder willen we goed bekijken hoe en met welke functies CRM-software de horeca ondersteunt. Om dit te doen, is het echter eerst nodig om een kijkje te nemen in de horeca zelf.
Gastvrijheid
De horeca omvat bedrijven uit verschillende industrieën. Het gaat dan bijvoorbeeld om hotels, motels en andere accommodaties. Maar ook kroegen, restaurants en cafés vallen in deze categorie. Dit omvat ook kantines en cateringdiensten. Tot slot omvat de horeca ook de spa- en wellnesssector. Zo zijn spa’s in de breedste zin van het woord ook onderdeel van de horeca.
Uitdagingen van de horeca
De horeca is, samen met bijvoorbeeld de toeristische sector, een van de sectoren die bijzonder hard is getroffen door de coronapandemie. Aan het begin van de pandemie in 2020 moesten een aantal bedrijven in heel Europa hun deuren sluiten. Hoewel de gastronomie en de hotelsector in het verdere verloop opgelucht konden ademhalen, moest de sector toch een niet te onderschatten omzetverlies dulden. Met name de onzekerheid over het verdere verloop van de pandemie en mogelijke verdere beperkingen bemoeilijkten de activiteiten in de horeca. Zo mochten horecagelegenheden soms alleen eten aanbieden voor bezorging of afhaling. Dit zorgde voor digitalisering in de horeca.
Veel bedrijven, tenzij ze dat vóór de pandemie hadden gedaan, begonnen met het profileren van bezorgdiensten om klanten te blijven bereiken. Ongeacht de wereldwijde pandemieën wordt het voor horecabedrijven steeds belangrijker om online plaats te vinden. Zo wordt je eigen website steeds meer het boegbeeld van je eigen bedrijf. Het gaat er niet alleen om het bedrijf naar de buitenwereld te vertegenwoordigen. De website kan ook worden gebruikt om waardevolle informatie over uw eigen klanten te verkrijgen.
CRM-software voor catering
Dit is waar CRM-software voor catering om de hoek komt kijken. Moderne CRM-systemen zijn in staat om gegevens en informatie uit verschillende bronnen en kanalen samen te brengen. Met behulp van geïntegreerde analysefuncties kunnen ze op dit punt ook centraal worden geëvalueerd. Dit levert het management waardevolle inzichten op die gebruikt kunnen worden in strategische besluitvorming.
Marketing en sales in de horeca
Ze kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om nieuwe marketing- en verkoopstrategieën te ontwikkelen. Door alle belangrijke klantgegevens samen te voegen in het CRM-systeem ontstaat een 360° beeld van de klant. Bedrijven zijn daardoor in staat om hun doelgroep gerichter te segmenteren. Hierdoor is het voor hen makkelijker om met de juiste aanbiedingen de juiste klanten op het juiste moment te bereiken.
Integraties en interfaces
Bedrijven die de digitale transformatie in hun eigen bedrijfsvoering willen brengen, doen er goed aan hun systemen met elkaar te verbinden. De werking van geïsoleerde oplossingen heeft verschillende nadelen. Aan de ene kant kan er meestal geen naadloze gegevensuitwisseling plaatsvinden tussen onafhankelijke systemen. Dit betekent dat gegevens handmatig van het ene systeem naar het andere moeten worden overgedragen. Dit zorgt voor extra administratieve rompslomp. Aan de andere kant verhoogt het handmatig invoeren van de gegevens ook het risico op transmissiefouten. Aangezien data echter ook wel de “olie van de 21e eeuw” wordt genoemd, doen bedrijven er goed aan dit te vermijden om de datakwaliteit op een zo hoog mogelijk niveau te houden. Een naadloze uitwisseling van informatie tussen alle systemen kan worden gerealiseerd via interfaces en integraties.
Kassasystemen en de e-voucher
Een software die van bijzonder belang is in de horeca is het kassasysteem. Kassasystemen in de horeca fungeren niet alleen als kassa’s, maar worden ook gebruikt voor ontvangstcontrole . Over het algemeen hebben moderne kassasystemen verschillende functies op het gebied van tafelbesturing, documentcontrole en menubesturing. Op deze manier ontvangen restauranthouders uitgebreide software waarmee alle processen van bestellen tot factureren in kaart kunnen worden gebracht. Via een koppeling met het CRM-systeem kan alle informatie dan direct worden overgedragen zonder mediapauzes. In CRM kunnen ze vervolgens opnieuw worden geëvalueerd; bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in de populairste menu’s.